Obecnie dokument przeżywa swój renesans. Twórcy chętnie zwracają się w stronę rzeczywistości i sięgają po formuły dokumentalne. Podczas tegorocznej edycji festiwalu będziemy mogli spotkać się z różnorodnymi przykładami tej nowej dokumentalności w świecie filmu.
10 found footage pięciu autorów w wyborze Macieja J. Drygasa
W dobie wszechobecnej cyfryzacji i wycofania z powszechnego użytku taśmy filmowej, wzrasta zainteresowanie nośnikiem. Uwaga artystów koncentruje się nie tyle na treści zapisu, co na materialności medium filmowego. Przywraca się nośnikowi jego wartość i znaczenie, gdyż stare taśmy często skrywają zapomniane obrazy, które bezpowrotnie odchodzą wraz z nimi.
Maciej J. Drygas, wybitny polski dokumentalista, zaprezentuje swój wybór dziesięciu filmów found footage, które wskrzeszają archiwalne obrazy. Found footage to technika polegająca na tworzeniu nowego dzieła z kompilacji istniejących materiałów filmowych. Sam autor przeglądu prekursorsko stosował tę metodę twórczą.
W programie zobaczymy filmy Billa Morrisona, amerykańskiego artysty tworzącego techniką found footage: „Decasię”, będącą wizualnym eksperymentem, który bazuje na starych, rozkładających się taśmach filmowych z epoki kina niemego, a także „Wielką powódź” („The Great Flood”) i „Light Is Calling”. Zaprezentowane zostaną dokumenty ze Związku Radzieckiego – „Początek”, „Mieszkańcy” i „Nasz wiek” Artavazda Peleshiana, oraz „Blokada” Siergieja Łoźnicy z 2006 roku. Pokażemy także holenderskie found footage: „Mother Dao, The Turtlelike” Vincenta Monnikendama, “ Exodus przez Dunaj ” i “Maelstrom – A Family Chronicle” Pétera Forgácsa.
Będzie to niepowtarzalna okazja zetknięcia się z unikalnymi obrazami „z odzysku”.
10 found footage pięciu autorów w wyborze Macieja J. Drygasa
Małopolski Ogród Sztuki – Mała Sala
23 listopada (środa), 21.00 – „Exodus przez Dunaj”
25 listopada (piątek), 19.15 – „Blokada”
25 listopada (piątek), 20.30 – „Light is Calling”, „Wielka powódź”
26 listopada (sobota), 18.00 – „Początek”, „Mieszkańcy”, „Nasz wiek”
26 listopada (sobota), 21.00 – „The Maelstrom” – A Family Chronic”
Kijów Centrum – Duża Sala
26 listopada (sobota), 16.00 – „Decasia”
27 listopada (niedziela), 14.00 – „Mother Dao, the Turtlelike”
Szaleństwo Hitlera
Mockumenty są fikcją udającą film dokumentalny. Ta gra z prawdą przyjmuje często formę satyry lub parodii. „Szaleństwo Hitlera” Billa Plymptona jest humorystyczną opowieścią o życiu i marzeniach nazistowskiego dyktatora, Adolfa Hitlera. Film opowiada o niespełnionej karierze Hitlera jako animatora, który chciał stworzyć miejsce przypominające Disneyland, nazwane Nazilandem.
Opierając się na informacjach, że Hitler pragnął zostać malarzem, a także na doniesieniach, że ponoć kochał Disney’owską „Królewnę śnieżkę i siedmiu krasnoludków”, Plympton przedstawia sekretną historię Trzeciej Rzeszy, w której miała powstać 4-godzinna, animowana saga „Nibelungi” z… kreskówkowym kaczorem.
„Szaleństwo Hitlera” pokazuje, co mogłoby się stać, gdyby kariera artystyczna Hitlera przebiegła inaczej i, zamiast okrutnym dyktatorem, stałby się twórcą animacji na miarę Walta Disneya.
27 listopada (niedziela), 18.00
Kijów Centrum – Duża Sala
Uri Kranot prezentuje animowane dokumenty ze świata
Uri Kranot jest nagradzanym na całym świecie autorem i reżyserem filmów i animacji. Zdobył dotychczas łącznie ponad trzydzieści międzynarodowych nagród. Prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie, a retrospektywy jego filmów były pokazywane m.in. na paryskim Forum des Images w 2009 r. Jego najnowszy film pt. „Hollow Land” znalazł się na tzw. krótkiej liście kandydatów do Oscara).
Uri Kranot jest także pasjonatem animowanych filmów dokumentalnych. Pełni funkcję głównego wykładowcy i opiekuna merytorycznego w AniDox:Lab, programu, którego celem jest inicjowanie i rozwijanie współpracy pomiędzy twórcami filmów dokumentalnych i animacji oraz wspieranie ich w realizacji wspólnych projektów.
Podczas festiwalu Etiuda&Anima zaprezentuje najciekawsze dokumenty animowane z całego świata. W programie znajdą się filmy z Wielkiej Brytanii („Leżąc nago”, „Rozkładówka”, „Pośród głogu”), Stanów Zjednoczonych („Miłość w czasie marcowego szaleństwa”, „Król Tervuren”), Szwecji („Poronienie”), Francji („Salers”), Niemiec („Niedźwiedź”), Holandii („Pan Sand”), Danii („Jak długo, niedługo”), Norwegii („Jutro przybędziemy”).
26 listopada (sobota), 20.15
Małopolski Ogród Sztuki – Duża Sala
Portret Michaëla Dudoka de Wit
Gościem tegorocznej edycji festiwalu będzie wybitny twórca animacji Michaël Dudok de Wit, zdobywca Oscara za najlepszy animowany film krótkometrażowy w 2001 roku („Ojciec i córka”). Holender zaprezentuje tajniki swojego warsztatu w Autoportretach twórców animacji, a także pokażemy jego debiutancki film pełnometrażowy – animację „Czerwony żółw”, która powstała przy współpracy japońskiego studia Ghibli.
Z tej okazji zapraszamy na projekcję dokumentu „The Longing of Michaël Dudok de Wit", który przedstawia pracę zespołu animatorów pod kierownictwem Dudoka de Wit nad „Czerwonym żółwiem”. Ten making-of ukazuje proces powstawania filmu oraz kunszt i perfekcję jego autora, jednego z największych mistrzów animacji współczesnej.
25 listopada (piątek), 15.00
Kijów Centrum – Mała Sala