Maciej J. Drygas, wybitny polski dokumentalista i prekursor found footage, czyli metody tworzenia nowego dzieła z istniejących materiałów filmowych, podczas tegorocznej Etiudy&Animy prezentuje swój wybór dziesięciu filmów found footage. W przeglądzie znalazły się aż trzy filmy Billa Morrisona, niekwestionowanego wirtuoza tej techniki.
Bill Morrison jest amerykańskim artystą, reżyserem i producentem filmów eksperymentalnych i dokumentalnych, który konsekwentnie stosuje metodę found footage. Na festiwalu Etiuda&Anima zobaczymy aż trzy jego filmy found footage:
„Decasia” – jest to wizualny eksperyment bazujący na starych, rozkładających się taśmach filmowych z epoki kina niemego. „Decasia”, pozbawiona tradycyjnej fabuły i dialogów, przyjmuje formę hipnotycznego kolażu z niszczejących archiwalnych obrazów, którym towarzyszy, napisany specjalnie na potrzeby tego filmu, symfoniczny utwór Michaela Gordona.
Kadr z filmu "Decasia"
„Światło wzywa” / „Light Is Calling” – W filmie „Światło wzywa” scena z „Dzwonów” (1926) Jamesa Younga została optycznie przedrukowana i zmontowana na potrzeby siedmiominutowej kompozycji Michaela Gordona, której estetyką jest zafascynowany Morrison. Autor prezentuje dekompozycję rolki filmowej, na której widzimy spotkanie w lesie żołnierza z tajemniczą kobietą. Osiągnięty zostaje stan medytacji na temat przypadkowości i ulotności natury życia i miłości, widzianych przez pryzmat zmąconej emulsji archiwalnego filmu. W filmie „Światło wzywa” Morrison ponownie sfotografował rozpadający się czarno-biały film, rezultatem czego jest senny, niewyraźny, słabo oświetlony materiał.
„Wielka powódź” / „The Great Flood” – powódź na rzece Missisipi w 1927 roku była najbardziej niszczycielskim kataklizmem w amerykańskiej historii. Wiosną tego roku rzeka wystąpiła z brzegów i zalała 27000 mil kwadratowych. Jednym ze skutków tego kataklizmu był przymusowy exodus dzierżawców, którzy porzucili życie na plantacjach i wyemigrowali do miast na północy, adaptując się do tamtejszego przemysłowego społeczeństwa wraz z jego własnymi wyzwaniami. Muzycznie Wielka Migracja wywołała przejście od bluesa akustycznego do elektrycznego, który rozkwitał w takich miastach jak Memphis, Detroit czy Chicago, tworząc podwaliny pod R&B, rock czy rozwój stylów jazzowych. „Wielka powódź” to owoc współpracy filmowca i artysty multimedialnego Morrisona oraz gitarzysty i kompozytora Billa Frisella. W filmie bąble i smugi rozpadającego się materiału filmowego kojarzone są z destrukcyjną siłą wznoszącej się wody, materiał filmowy zdaje się więc być skąpany w tej samej wodzie, co pokazywane w nim obrazy.
Kadr z filmu "Wielka powódź"
W programie Maciej J. Drygas zaprezentuje dokumenty ze Związku Radzieckiego – „Początek”, „Mieszkańcy” i „Nasz wiek” Artavazda Peleshiana, oraz „Blokadę” Siergieja Łoźnicy z 2006 roku. Pokaże także holenderskie found footage: „Mother Dao, The Turtlelike” Vincenta Monnikendama i “Maelstrom – A Family Chronicle” Pétera Forgácsa.
10 found footage pięciu autorów w wyborze Macieja J. Drygasa
Małopolski Ogród Sztuki – Mała Sala
25 listopada (piątek), 19.15 – „Blokada”
25 listopada (piątek), 20.30 – „Light is Calling”, „Wielka powódź”
26 listopada (sobota), 18.00 – „Początek”, „Mieszkańcy”, „Nasz wiek”
26 listopada (sobota), 21.00 – „The Maelstrom” – A Family Chronic”
Kijów Centrum – Duża Sala
26 listopada (sobota), 16.00 – „Decasia”
27 listopada (niedziela), 14.00 – „Mother Dao, the Turtlelike”