/Program Festiwalu Polish School of Animation 2020-2021

Program Festiwalu Polish School of Animation 2020-2021

POLSKA SZKOŁA ANIMACJI – NOWE ŚCIEŻKI


Organizator/Organizer:

Fundacja Promocji Kultury Artystycznej, Filmowej i Audiowizualnej Etiuda&Anima (27th International Film Festival Etiuda&Anima)
Address: ul. Morawskiego 5/220C, 30-102 Kraków, Poland
Tel.: +48 507 062 615
etiudaandanima.pl, fundacja.etiudaandanima.pl


Project coordinator:
Katarzyna Surmacz
e-mail: biuro@etiudaandanima.pl

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Minietsrstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Plakat Festiwalu

Pokaz 1 / 1st  Sreening (78’)
01. Dom / House, real./dir. Walerian Borowczyk, Jan Lenica (1958, 11’)
02. Labirynt / Labyrinth, real./dir. Jan Lenica (1961, 14’ 15’’) 
03. Czerwone i czarne  / Red and Black, real./dir. Witold Giersz (1963, 6’ 30’’)
04. Wszystko jest liczbą / Everything Is a Number, real./dir. Stefan Schabenbeck (1966, 7’ 30’’)
05. Hobby, dir. Daniel Szczechura (1968, 7’) 
06. Apel / The Roll-Call, real./dir. Ryszard Czekała (1970, 7’ 15”) 
07. Droga / Road, real./dir. Mirosław Kijowicz (1971, 4’ 30’’) 
08. Refleksy / Reflection, real./dir. Jerzy Kucia (1979, 6’) 
09. Tango, real./dir. Zbigniew Rybczyński (1980, 8’) 
10. Solo na ugorze / Solo in a Fallow Field, real./dir. Jerzy Kalina (1981, 7’)

Pokaz 2 / 2nd Screening (83’)
01. Katedra / The Cathedral, real./dir. Tomasz Bagiński (2002, 6’ 30’’) 
02. Śmierć na 5/A- Grade Death, real./dir. Mariusz Wilczyński (2002, 3’ 40’’)
03. Zoopraxiscope, real./dir. Hieronim Neumann (2005, 11’ 45’’)
04. Ichthys, real./dir. Marek Skrobecki (2005, 15’)
05. Wywijas / Inside Out, real./dir. Andrzej Jobczyk (2008, 5’ 30) 
06. Laska / Stick, real./dir. Michał Socha (2008, 5’)
07. Ex Animo, real./dir. Wojciech Wojtkowski 2013, 6’ 50’’)
08. Łaźnia / Baths, real./dir. Tomek Ducki (2013, 4’20’’)
09. Hipopotamy / Hippos, real./dir. Piotr Dumała (2014, 12’ 30’’) 
10. Lato 2014 / Summer 2014, real./dir. Wojciech Sobczyk (2014, 12’ 20’’)

Pokaz 3 / 3rd  Screening (84’)
01. Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek/The Incredibly Elastic Man, real./dir. Karolina Specht, 2013, 5’
02. Pies Schroedingera / Schroedinger’s Dog, real./dir. Natalia Krawczuk, 2016, 8’ 50’’
03. O, Matko! / Oh Mother!, real./dir. Paulina Ziółkowska, 2017, 12’ 15’’
04. Rok / Year, real./dir. Małgorzata Bosek, 2018, 11’ 40’’
05. O Jezu! / Oh, God!, real./dir. Betina Bożek, 2018, 3’ 48’’
06. III, real./dir. Marta Pajek, 2018, 12’
07. Kwadratura koła / Squaring the Circle, real./dir. Karolina Specht, 2018, 4′ 50”
08. Historia / Story, real./dir. Jola Bańkowska, 2018, 5’
09. Na zdrowie! / Bless You!, real./dir. Paulina Ziółkowska, 2018, 4’ 45’’
10. Portret Suzanne / Portrait of Suzanne, real./dir. Izabela Plucińska, 2019, 15’

Pokaz I/ 1st Screening (78’)

01. Dom / House

real, i acen./dir. and script: Walerian Borowczyk, Jan Lenica, zdj./phot.: Antoni Nurzyński, muz./music: Włodzimierz Kotoński, Ligia Borowczyk, prod. Wytwórnia Filmów Dokumentalnych, Studio Filmowe „Kadr”, Poland 1958, 11’

Film, który zakończył współpracę Waleriana Borowczyka i Jana Lenicy, a jednocześnie otworzył im drogę do międzynarodowej kariery. Twórcy inspirowali się dokonaniami awangardy francuskiej lat 20. We wnętrzu secesyjnej kamienicy rozgrywa się ciąg różnorodnych stylistycznie i tematycznie scen: ożywiona peruka wypija mleko, dwaj mężczyźni walczą, a kobieta całuje głowę manekina…

Walerian Borowczyk,

ur. 1923 r., zm. 2006 r. – autor plakatów, scenarzysta i reżyser filmów animowanych i fabularnych. Ukończył ASP w Krakowie. Debiutował, projektując plakaty i uprawiając rysunek satyryczny. Wspólnie z J. Lenicą zainicjowali polską szkołę animacji. Od 1959 r. przebywał na emigracji we Francji, odnosząc sukcesy licznymi filmami animowanymi, a potem zajmując się realizacją artystycznych filmów erotycznych.

Jan Lenica,

ur. 1928 r., zm. 2001 r. – syn malarza Alfreda Lenicy, artysta plastyk, twórca plakatów, scenarzysta i reżyser filmów animowanych. W filmie animowanym debiutował wspólnie z W. Borowczykiem, inicjując polską szkołę animacji. Po ich rozstaniu wyemigrował do Francji, kontynuując z powodzeniem karierę w dziedzinie autorskiego filmu animowanego oraz edukacji artystycznej.

02. Labirynt / Labyrinth

real. I scen./dir. and script: Jan Lenica, zdj./phot. Antoni Nurzyński, muz./music: Włodzimierz Kotoński, prod. Studio Miniatur Filmowych, Poland 1961, 14’ 15’’

Tajemniczy mężczyzna ze sztucznymi skrzydłami trafia niespodziewanie do labiryntu nieznanego miasta, w którym mieszkają groźne, hybrydyczne postacie. Bohater decyduje się na ryzykowną ucieczkę. Film zrealizowany metodą wycinanki. 

Jan Lenica,

ur. 1928 r., zm. 2001 r. – syn malarza Alfreda Lenicy, artysta plastyk, twórca plakatów, scenarzysta i reżyser filmów animowanych. W filmie animowanym debiutował wspólnie z W. Borowczykiem, inicjując polską szkołę animacji. Po ich rozstaniu wyemigrował do Francji, kontynuując z powodzeniem karierę w dziedzinie autorskiego filmu animowanego oraz edukacji artystycznej.

03. Czerwone i czarne / Red and Black

real. i scen./dir. and script: Witold Giersz, Tadeusz Kowalski, Andrzej Lach, zdj./phot. Jan Tkaczyk, muz./music: Waldemar Kazanecki, prod. Studio Miniatur Filmowych, Poland 1963, 6’ 30’’

Podobnie jak we wcześniejszym Małym westernie, Giersz wykorzystuje technikę malowania postaci pędzelkiem na celuloidach bez stosowania okonturowań. Walka torreadora z bykiem staje się tutaj jedynie punktem wyjścia do dowcipnej i lekkiej animowanej zabawy.

Witold Giersz,

ur. 1927 r. – scenarzysta i reżyser filmów animowanych, jeden z czołowych przedstawicieli polskiej szkoły animacji. Po zdobyciu doświadczenia i odniesieniu sukcesów na polu animacji, ukończył reżyserię w łódzkiej szkole filmowej. Główny i wysoko ceniony na świecie przedstawiciel ożywionego malarstwa, realizowanego bezpośrednio na celuloidach.

04. Wszystko jest liczbą / Everything Is a Number

real., scen. i zdj./dir., script and phot. Stefan Schabenbeck, muz./music: Zofia Stanczewa, prod. Studio Małych Form filmowych Se-Ma-For, Polska/Poland 1966, 7’ 30’’

Film nagrodzony za debiut w Oberhausen. W kuli spada na ziemię człowiek. Trafia do rzeczywistości zdominowanej przez liczby, równania matematyczne i figury geometryczne. W czasach gdy inni wtapiają się w tłum identycznych jedynek, bohater decyduje się zamienić w jedną z nich, by odnaleźć się w zbiorowości identycznych postaci.

Stefan Schabenbeck,

ur. 1940 r. – absolwent łódzkiej szkoły filmowej, scenarzysta, reżyser filmów rysunkowych i lalkowych. Przedstawiciel nurtu filozoficznego (neopitagorejskiego) w drugim pokoleniu polskiej szkoły animacji. Po licznych sukcesach w latach 60. wyemigrował z Polski w 1970 r., aby zająć się wyłącznie pracą pedagogiczną w szkolnictwie filmowym.

05. Hobby

real./dir. Daniel Szczechura, zdj./phot. Wacław Fedak, muz./music: Eugeniusz Rudnik, prod. Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For, Polska/Poland 1968, 7’

Film zrealizowany w roku demonstracji studenckich 1968. Animacja łącząca klasyczną technikę rysunkową z wycinankową. Z pozoru groteskowa historia kobiecej zaborczości, lecz zarazem metafora politycznego zniewolenia i walki o wolność. Nagroda w Oberhausen.

Daniel Szczechura,

ur. 1930 r. – absolwent historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego i łódzkiej szkoły filmowej, scenarzysta i reżyser filmów animowanych oraz dokumentalnych, wieloletni profesor ASP w Warszawie. Związany podczas studiów ze środowiskiem Studenckiego Teatru Satyryków (STS) stał się w latach 60. jednym z głównych przedstawicieli polskiej szkoły animacji, przechodząc ewolucję od animacji satyrycznej do filozoficznej.

06. Apel / The Roll-Call

real./dir.: Ryszard Czekała, prod.: Studio Miniatur Filmowych, Polska/Poland 1970, 7’ 15”

Jeden z najbardziej wstrząsających filmów animowanych w historii. W prosty, mocny sposób ukazuje horror rozgrywający się za drutami obozu koncentracyjnego, strach i powolną utratę człowieczeństwa uwięzionych. Surowym czarno-białym obrazem Czekała pokazuje codzienny apel, który kończy się tragedią z powodu „niesubordynacji” więźniów terroryzowanych przez gestapowców. Apel przełamał granice tematów, którymi może zająć się animacja. Często odczytywany jest jako reakcja na nurt filmów alegorycznych i powiastek filozoficznych, dominujących w polskim kinie lat 60.

Ryszard Czekała,

ur. 1941 r., zm. 2010 r. – absolwent krakowskiej ASP, scenarzysta i reżyser filmów animowanych i fabularnych, uczeń K. Urbańskiego, jeden z głównych przedstawicieli drugiego pokolenia polskiej szkoły animacji. Po międzynarodowych sukcesach w dziedzinie animacji debiutował z powodzeniem w filmie fabularnym pełnometrażową Zofią.

07. Droga / Road

real./dir.: Mirosław Kijowicz, scen./script: Wojciech Krukowski, zdj./photo: Jan Tkaczyk, muz./music: Bohdan Mazurek, prod.: Studio Miniatur Filmowych, Polska/Poland 1971, 4’ 30’’

Filozoficzna przypowieść o człowieku na rozstaju dróg. Nie mogąc się zdecydować, którą ścieżką pójść, rozdwaja się. Każda jego połowa idzie w swoją stronę. Gdy ponownie spotkają się, już do siebie nie pasują. Podróż nieodwracalnie je zmieniła.

Mirosław Kijowicz,

ur. 1929 r., zm. 2001 r. – absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i malarstwa w stołecznej ASP, scenarzysta i realizator filmów animowanych i kombinowanych, pedagog i krytyk sztuki. Główny przedstawiciel nurtu filozoficznego w pierwszym pokoleniu polskiej szkoły animacji.

08. Refleksy / Reflections

real./dir.: Jerzy Kucia, scen./script: Jerzy Kucia, Ewa Gołogórska, zdj./phot.: Krzysztof Stawowczyk, music: Krzysztof Suchodolski, prod.: Studio Filmów Animowanych, Polska/Poland 1979, 6’

Pełna ironii refleksja na temat życia, rywalizacji i bezcelowej walki. Z kokonu wydobywa się owad, który wkłada w to wiele wysiłku. Niespodziewanie atakuje go inny owad. Zaciętą walkę przerywa przechodzący człowiek. Pozostaną po nim ślady butów i splecione w uścisku martwe owady. Film wielokrotnie nagradzany, m.in. Złotym Smokiem na festiwalu w Krakowie. 

Jerzy Kucia,

ur. 1942 r. – absolwent ASP w Krakowie, przez lata profesor rodzimej uczelni prowadzący Pracownię Filmu Animowanego; scenarzysta, realizator filmów animowanych i kombinowanych. Jeden z głównych przedstawicieli drugiego pokolenia polskiej szkoły animacji, komunikujący się z widzem poprzez ożywianie przeżyć wewnętrznych. Od lat prowadzi w Krakowie Międzynarodowe Warsztaty Filmu Animowanego.

 09. Tango

real./dir.: Zbigniew Rybczyński, muz./music: Janusz Hajdun, prod.: Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For, Polska/Poland 1980, 8’

Do małego pokoju zaczynają wchodzić kolejno ludzie. Najpierw pojedynczo, potem ich rytmicznie powtarzane sekwencje ruchów zaczynają zapętlać się, nachodzić na siebie, lecz żadna z postaci nie przeszkadza innej znajdującej się w pomieszczeniu. Celna kompresja czasu w ograniczone przestrzeni. Pierwszy Oscar dla polskiego filmu animowanego.

Zbigniew Rybczyński,

ur. 1949 r. – absolwent łódzkiej szkoły filmowej, operator, scenarzysta i realizator filmów animowanych i eksperymentalnych. Po zdobyciu Oscara za film Tango wyjechał do USA, gdzie wkrótce został okrzyknięty „papieżem wideo”.

10. Solo na ugorze / Solo in a Fallow Field

real. i scen./dir. and script: Jerzy Kalina, zdj./phot.: Jan Tkaczyk, muz./music: Bohdan Mazurek, prod.: Studio Miniatur Filmowych, Polska/Poland 1981, 7’

Kalina łączy animację klasyczną z reprojekcją. W rytm znanej pieśni Ukochany kraj, umiłowany kraj tworzy antyballadę o ciężkiej pracy rolnika, w której monotonnie wykonywane, mechaniczne czynności degradują człowieka.

Jerzy Kalina,

ur. 1944 r. – absolwent ASP w Warszawie, artysta plastyk, rzeźbiarz, scenograf, reżyser teatralny i filmowy, twórca filmów rysunkowych, kombinowanych i dokumentalnych. Wszechstronny, zaangażowany artysta, podejmujący często w wyrafinowanej plastycznie formie ważkie problemy społeczno-polityczne.

Pokaz 2 / 2ndScreening (83’)

01. Katedra / The Cathedral

real. i scen./dir. and script: Tomasz Bagiński, muz./music: Adam Rosiak, prod.: Platige Image, Polska/Poland 2002, 6’ 30’’

Bagiński sam pracował nad swoim dziełem, które powstawało trzy lata. Oniryczna historia człowieka, który trafia na odległej planecie do tajemniczej katedry. Gdy padają na nią pierwsze promienie słońca, zaczyna ona ożywać. Film oparty na opowiadaniu fantasy Jacka Dukaja. Nominacja do Oscara.

Tomasz Bagiński,

ur. 1976 r. – filmowy samouk, rysownik, animator, twórca filmów animowanych, realizator filmów autorskich, zajmuje się również animacją użytkową i realizuje filmy na zlecenie; laureat licznych festiwali. Od lat związany z firmą Platige Image.

02. Śmierć na 5 / A – Grade Death

real. iscen. i zdj./dir., script and phot.: Mariusz Wilczyński, muz./music: Grzegorz Ciechowski, Polska/Poland 2002, 3’ 40’’

Animacja powstała do ostatniego utworu G. Ciechowskiego, lidera zespołu Republika, który zmarł w grudniu 2001 r. Początkowo animacja miała być fragmentem 30-minutowego filmu animowanego, który Wilczyński planował z Ciechowskim. Nagła śmierć artysty przerwała jednak prace. Wilczyński ukończył Śmierć na pięć w marcu 2002 i dorysował nową puentę.

Mariusz Wilczyński,

ur. 1964 r. – filmowy samouk, absolwent ASP w Łodzi, malarz, scenograf, performer, twórca autorskich i użytkowych filmów animowanych, pedagog Łódzkiej Szkoły Filmowej. Tworzy swoje filmy zupełnie sam, często stosując osobliwy, nadrealny tok narracji, oparty na logice sennych skojarzeń. Zasłynął jako autor oprawy plastycznej TVP Kultura. Wielokrotnie nagradzany jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych „twarzy” współczesnej polskiej animacji. Miał indywidualną wystawę w nowojorskim MOMA.

03. Zoopraxiscope

real. i scen./dir. and script: Hieronim Neumann, zdj./phot.: Maciej Ćwiek, muz./music Janusz Hajdun, prod.: Studio Mansarda, Polska/Poland 2005, 11’ 45’’

Film inspirowany wynalazkiem angielskiego fotografika i wynalazcy, który w 1879 r. zaprojektował zoopraksiskop, uznawany za pierwowzór kinematografu, umożliwiający animowanie fotografii, rejestrujących kolejne stadia ruchu.

Hieronim Neumann,

ur. 1948 r. – absolwent poznańskiej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, twórca filmów animowanych i kombinowanych, pedagog. W pierwszym okresie pozostawał pod silnym wpływem Z. Rybczyńskiego, z którym współpracował. Oprócz filmów w pełni autorskich realizuje również na zamówienie filmy do arcydzieł muzyki klasycznej.

04. Ichthys

real./dir.: Marek Skrobecki, scen./script: Antoni Bańkowski, zdj./phot.: Mikołaj Jaroszewicz, muz./music: Wojciech Lemański, prod.: Se-Ma-For, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Polska/Poland 2005, 15’

Opowieść zrealizowana w klasycznej technice lalkowej, udoskonalonej dodatkowo komputerowym 3D. Metaforyczna przypowieść o ludzkich marzeniach, oczekiwaniach i wytrwałości. Młody mężczyzna przychodzi do restauracji w budynku przypominającym obiekt sakralny. Kelner o twarzy cherubina przyjmuje zamówienie i znika. Klient cierpliwie czeka. Czas mija. Gdy kelner pojawi się znowu, mężczyzna nie będzie mógł już cieszyć się z posiłku.

Marek Skrobecki,

ur. 1951 r. – absolwent ASP w Łodzi oraz tamtejszej szkoły filmowej, scenarzysta i reżyser filmów animowanych, w tym głównie lalkowych. Laureat licznych międzynarodowych festiwali filmowych za swoje filmy autorskie, chętnie współpracuje także z innymi twórcami, m.in. z Suzie Templeton przy realizacji nagrodzonego Oscarem Piotrusia i wilka.

05. Wywijas / Inside Out

real., scen. i zdj./dir., script and phot.: Andrzej Jobczyk, muz./music: Sebastian Rogowski, prod.: PWSFTviT, Polska/Poland 2008, 5’ 30’’

Animacja inspirowana geometrią wielowymiarową i hiperboliczną. Punktem wyjścia jest definicja „wywijania”. O poranku bohater ubiera się i je śniadanie, w trakcie którego zaczyna odchylać, odginać, wykręcać wszystko dookoła, włącznie z domem. Wywija kubek, zegar, wykłada sprzęty na drugą stronę, „i takie tam…”

Andrzej Jobczyk,

ur. 1985 r. – studiował animację i efekty specjalne w Łódzkiej Szkole Filmowej, oprócz animacji zajmuje się również grafiką, rysunkiem i fotografią, jako artysta inspiruje się matematyką, fizyką i biologią.

06. Laska / Chick

real. i scen./dir. and script: Michał Socha, muz./music: Meritum, prod.: Platige Image, Polska/Poland 2008, 5’

Pełna purnonsensowego humoru historia o zgubnym uroku femme fatale, rozgrywana na tle muzyki jazzowej grupy Meritum. Kobieta przygotowuje się do spotkania – kąpie, ubiera, maluje. W końcu spotyka w klubie mężczyznę, piją kilka drinków, tańczą, kochają się. Lecz gdy zauroczony mężczyzna wyjdzie w końcu z pokoju, czeka go niemała niespodzianka. Film nagrodzony na festiwalu w Annecy za oryginalne wykorzystanie muzyki.

Michał Socha,

ur. 1981 r. – absolwent ASP w Warszawie, zajmuje się animacją i efektami specjalnymi. Po zrealizowaniu krótkometrażowych animacji Koncert (2006) i Odlot (2007) odniósł międzynarodowy sukces filmem Laska.

07. Ex Animo

real. i scen./dir. and script: Wojciech Wojtkowski, muz./music: Tomasz Opałka, prod.: Fumi Studio, Polska/Poland 2013, 7’

Animowana impresja. Uwolnione spod ręki animatora rysunki stwarzają własną dwuwymiarową rzeczywistość. Absurdalne i oderwane od siebie scenki opisują reguły funkcjonowania świata wyznaczonego płaszczyzną kartki i rodzajem animacji. Relacje pomiędzy bohaterami filmu wydają się dziwnie znajome.

Wojciech Wojtkowski,

ur. 1956 r. – rysownik, ilustrator prasowy, animator, twórca storyboardów, reżyser filmów animowanych, a także aktor. Jest współtwórcą wielu filmów dla dzieci (w tym seriali animowanych), reklam oraz filmów autorskich. Zrealizował własne autorskie filmy: Gra (1988) oraz Ex Animo (2013) – film wielokrotnie nagradzany na festiwalach, m.in. Grand Prix na festiwalu w Providence (USA).

08. Łaźnia / Baths

real. i scen./dir. and script: Tomek Ducki, zdj./phot.: Katarzyna Zolich, muz./music: Jean Marc-Petsas, prod.: Studio Miniatur filmowych, Peek and Boo, Polska/Poland  2013, 4’

Dwie starsze kobiety spotykają się w łaźni, aby uczestniczyć we wspólnym rytuale pływania. Tym razem jednak zwabione niezwykłym światłem zanurzają się głębiej niż zwykle. Animowana refleksja nad upływającym czasem i granicami tego, co rzeczywiste.

Tomek Ducki,

ur. 1982 w Budapeszcie – polski twórca filmów animowanych, grafik, autor teledysków i projektant plakatów. Studiował animację w budapesztańskiej MOME oraz w National Film and Television School w Londynie. Odniósł znaczące sukcesy festiwalowe filmami: Eletvonal /Linia życia (2007) oraz Łaźnia.

09. Hipopotamy / Hippos

real. i scen./dir. and script: Piotr Dumała, zdj./phot.: Mateusz Michalak, muz./music: Alexander Balanescu, prod.: Fumi Studio, Polska/Poland 2014, 12’

Film wyrastający z obserwacji zachowań hipopotamów. Do grupy kobiet kąpiących się z dziećmi w rzece podchodzą mężczyźni. Najbardziej zdeterminowany samiec zbliża się do jednej z kobiet. Odrzucenie wywołuje wybuch zbiorowej agresji.

Piotr Dumała,

ur. 1956 r. – absolwent ASP w Warszawie, scenarzysta i realizator filmów animowanych i fabularnych, rysownik, pisarz, aktor i pedagog. Główny przedstawiciel trzeciego pokolenia polskiej szkoły animacji. Wielbiciel surrealizmu i prozy F. Dostojewskiego oraz F. Kafki, oddający w swoich filmach ducha twórczości tych wielkich pisarzy.

10. Lato 2014 / Summer 2014

real. i scen./dir. and script: Wojciech Sobczyk, muz./music: Bartosz Chajdecki, prod.: Stowarzyszenie Twórców Filmu Animowanego, Eksperymentalnego i Video Studio A, Polska/Poland 2014, 12’

Animowany, poetycki traktat o przemocy jako dominującym – zdaniem autora filmu – motorze historii, którą wypełnia ciąg plag i nieszczęść. Rezultatem kolejnej wielkiej bitwy jest apokaliptyczny pejzaż, w którym gubi się upadający człowiek.

Wojciech Sobczyk,

ur. 1974 – twórca filmów animowanych, ilustrator, fotograf, pedagog. Absolwent studiów w zakresie animacji w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, uczeń prof. Jerzego Kuci. Pracuje w Pracowni Filmu Animowanego ASP w Krakowie, nakręcił filmy animowane Drabina (1997), Wiosna 1999 (2000) oraz Lato 2014 – film nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii film krótkometrażowy, zdobywca Grand Prix festiwalu Animateca 2015 w Ljubljanie.

Pokaz 3 / 3rd  Screening (84’)

01. Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek / The Incredibly Elastic Man

real., scen. i zdj./dir., script and phot.: Karolina Specht, prod.: PWSFTviT, Polska/Poland 2013, 5’

Historia człowieka, który urodził się bez własnego kształtu. Ciągłe deformacje i wtłaczanie w cudze formy budzi w nim poczucie buntu. Czy można żyć zupełnie niezależnie od innych i w oderwaniu od otaczającego świata? Kto i co decyduje o tym, jacy ostatecznie jesteśmy?

Karolina Specht,

ur. 1991 – absolwentka animacji na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej Łódzkiej Szkoły Filmowej. Obok wielokrotnie nagradzanego filmu Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek, zrealizowała animacje: Nie trać głowy (2015), Wyjdę z siebie (2016), Kwadratura koła (2018). Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia, przyznawanej studentom polskich uczelni artystycznych.

02. Pies Schroedingera / Schroedinger’s Dog

real. i scen./dir. and script: Natalia Krawczuk, muz./music: W.A. Mozart, prod.: PWSFTviT, Polska/Poland 2016, 8’ 50’’

Krótka historia pewnego pana, pani, ich psa i kanapy. Dni upływają im na drzemkach i pozornej nudzie. Wszystko się jednak zmieni, gdy ich pupil niespodziewanie zniknie. Próba refleksji na temat tego, jak jednocześnie proste i skomplikowane mogą być ludzkie relacje, oraz o tym, że żyjąc obok drugiej osoby możemy czuć się samotni. Specjalny Złoty Żmij dla najlepszej etiudy studenckiej. Konkurs ANIMA.PL – MFF Etiuda&Anima 2017.

Natalia Krawczuk,

absolwentka etnologii i antropologii kultury na Uniwersytecie Warszawskim, aktualnie studiuje animację w Łódzkiej Szkole Filmowej. Zrealizowała etiudy Ping Pong, Kapitan, Płoty i nagradzany film Pies Schroedingera.

03. O, Matko! / Oh Mother!

real. i scen./dir. and script: Paulina Ziółkowska, muz./music: Tomasz Opałka, prod.: Fumi Studio, Polska/Poland 2017, 12’ 15’’

Matka i syn wciąż zamieniają się rolami, raz to matka pełni swą prawdziwą funkcję, innym razem syn dorośleje i opiekuje się nagle zdziecinniałą matką. Układ działa bez zarzutu do czasu, kiedy chłopak decyduje się wyrwać spod spódnicy nadopiekuńczej rodzicielki i zacząć samodzielne życie. Złoty Jabberwocky – Grand Prix konkursu ANIMA – MFF Etiuda&Anima 2017.

Paulina Ziółkowska

ur. 1988 r. – studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim i grafikę na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, aktualnie zaś animację w Szkole Filmowej w Łodzi. Jej profesjonalny film O, Matko! zdobył liczne nagrody na krajowych i międzynarodowych festiwalach.

04. Rok / Year

real. i scen./dir. and script: Małgorzata Bosek, muz./music: Marcin Kuczewski, Sakhioba, prod.: Serafiński Studio, Polska/Poland 2018, 11’ 40’’

Film jest poświęcony pamięci Marka Serafińskiego, reżysera i producenta animacji, prywatnie męża reżyserki. Jest to graficzno-dźwiękowy pamiętnik z papierowych odpadów codzienności, takich jak: etykiety, metki cenowe, bilety itp., i opakowań po papierosach wypalonych przez jednego nałogowca w ciągu sześciu lat i zebranych przez jedną zbieraczkę. Ukazuje rozmiar nałogu palacza, determinację i również rodzaj nałogu zbieraczki oraz upływ czasu w przedziwnej symbiozie ich wspólnego życia.

Małgorzata Bosek,

ur. 1968 r. – absolwentka ASP w Warszawie oraz kursu animacji w Studio Miniatur Filmowych, animatorka współpracująca z innymi artystami, realizatorka autorskich filmów animowanych oraz plastyczka. Miała wiele wystaw indywidualnych prezentujących kolaże, tkaniny oraz kolekcje artystyczne.

05. O Jezu! / Oh, God!

real. i scen./dir. and script: Betina Bożek, muz./music: Kaja Szwarnóg, prod.: Academy of Fine Arts in Kraków, Polska/Poland 2018, 3’ 48’’

Bohaterami filmu są zwykli ludzie, targani wewnętrznymi namiętnościami, nieporadni w wyrażaniu uczuć, ciągle oczekujący na to prawdziwe „wielkie spełnienie”. Spędzając czas na zwykłych niepotrzebnych zajęciach, rozpływają się w codziennym niebycie targani emocjami i potrzebą miłości. Muzyka gra, bohaterowie toną w emocjach i rozlanych drinkach, a orkiestra próbuje nadać ton. Jednak wielka nieudolność wydaje się być nie do przezwyciężenia. O Jezu… Nagroda publiczności. Konkurs ANIMA.PL – MFF Etiuda&Anima 2017.

Betina Bożek,

ur. 1993 r. – studentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, aktywna na polu projektowania graficznego, malarstwa, fotografii, animacji artystycznej oraz rękodzieła. Laureatka konkursów międzynarodowych i festiwali filmowych.

06. III

real. i scen./dir. and script: Marta Pajek, muz./music: Aleksandra Gryka, prod.: Animoon, Polska/Poland 2018, 12’

Kobieta i mężczyzna w średnim wieku spotykają się w poczekalni. Powoli zbliżają się do siebie. On pomaga jej zdjąć ciężkie, czarne futro, które okrywa jej nagie ciało. Tak rozpoczyna się ich wspólna gra polegająca na naprzemiennym uwodzeniu i obnażaniu się wzajemnie. Ich dłonie sięgają aż do wnętrza ciał, których organy przypominają roślinne formy.

Marta Pajek

ur. 1982 r. w Kielcach. Absolwentka Pracowni Filmu Animowanego ASP w Krakowie, realizatorka filmów animowanych, zajmuje się również sztuką wideo i sztukami plastycznymi. Obok prof. J. Kuci uczyła się również u estońskiego mistrza Priita Pärna. Jest autorką animacji Po jabłkach (2004), Za ścianą (2005) oraz wielokrotnie nagradzanej Snępowiny (2011). Najnowsza część jej tryptyku Figury niemożliwe i inne historie – III została zakwalifikowana do konkursu krótkometrażowego festiwalu w Cannes 2018.

07. Kwadratura koła / Squaring the Circle

real., scen. i zdj.//dir., script, and phot.: Karolina Specht, muz./music: Paweł Cieślak,  prod.: PWSFTviT, Polska/Poland 2018, 4,50’’

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że Kwadrat żyje wśród chaosu i zmian. Pewnego razu do schematu wkrada się nowy element.

Karolina Specht,

ur. 1991 – absolwentka animacji na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej Łódzkiej Szkoły Filmowej. Obok wielokrotnie nagradzanego filmu Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek, zrealizowała animacje: Nie trać głowy (2015), Wyjdę z siebie (2016), Kwadratura koła (2018). Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia, przyznawanej studentom polskich uczelni artystycznych.

08. Historia / Story

real. i scen./dir. and script: Jola Bańkowska, muz./music: Skillbard, prod.: Studio Munka, Polska/Poland 2018, 5’

Historia to refleksja na temat współczesnego człowieka w czasach wszechobecnej technologii. Przeglądając historie – dzięki popularnej usłudze w wielu mediach społecznościowych – widzimy ludzi samotnych, zagubionych lub zobojętnionych na otaczającą ich rzeczywistość. Akcja rozgrywa się w ciągu jednego dnia i jest opowiedziana za pomocą krótkich, często (auto)ironicznych scenek, w których świat wirtualny przenika do rzeczywistości.

Jola Bańkowska,

ur. w 1992. Polska reżyserka filmów animowanych. Studiowała Film Animowany na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP. Jej debiut filmowy „Story” miał swoją premierę w konkursie Berlinale 2019, zdobył nagrody w Jordanii, Francji, Grecji i Polsce i jest obecnie wyświetlany na festiwalach na całym świecie. Aktualnie (2019/2020) bierze udział w warsztatach Animation Sans Frontiéres (ASF).

09. Na zdrowie! / Bless You!

real. i scen./dir. and script: Paulina Ziółkowska, muz./music: Max Litvinov, prod.: PWSFTviT, Polska/Poland 2018, 4’45’’

Słoneczny dzień. Ludzie czekają na przystanku autobusowym. Nagle ktoś kicha. I jeszcze ktoś. I jeszcze. Wybucha epidemia. W chaosie kichnięć okazuje się jednak, że najgorzej jest pochorować się na samego siebie.

Paulina Ziółkowska,

ur. 1988 r. – studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim i grafikę na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, aktualnie zaś animację w Szkole Filmowej w Łodzi. Jej profesjonalny film O, Matko! zdobył liczne nagrody na krajowych i międzynarodowych festiwalach.


10. Portret Suzanne / Portrait of Suzanne

real. i scen./dir. and script: Izabela Plucińska, muz./music: Pascal Comelade, Arfaaz Kagalwala, prod.: ClayTraces, Films de Force Majeure, Fundacja Las Sztuki, Polska, Niemcy, Francja/Poland, Germany, France 2019, 15’

Mały hotel, a w nim mężczyzna, który próbuje zapobiec głodowi miłości, jedząc ponad miarę. Tęsknoty za ukochaną Suzanne nie ukoją jednak talerze pełne wędlin, warzyw i owoców. Gdy bohater udaje się do miasta w poszukiwaniu jedzenia, przypadkiem rani swoją lewą stopę, a ta niespodziewanie przekształca się w Suzanne. Od tej pory mogą być nierozłączni… To jednak dopiero początek surrealistycznej historii o samotności, zazdrości i miłości. Groteskowa adaptacja opowiadania Rolanda Topora ulepiona z plasteliny, w której zachwyca każdy szczegół.

Izabela Plucińska

ur. w 1974 r. w Koszalinie. Studiowała w ASP w Łodzi i Szkole Filmowej do 2000 roku. W 2003 roku podjęła studia w Szkole Filmowej „Konrada Wolfa” w Poczdamie-Babelsbergu w Niemczech. Specjalizuje się w animacji gliny. Jej filmografia obejmuje m.in.: animacje Jam Session (2005) – laureat Srebrnego Niedźwiedzia na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, Esterhazy (2009) i Sexy Laundry (2015). Obecnie jest nauczycielką na Akademii Sztuk Pięknych w Szczecinie, jednocześnie pracuje we własnej firmie produkcyjnej ClayTraces w Berlinie.