Kiedy mówimy: skandynawskie poczucie humoru, myślimy o nim. Roy Andersson bez wątpienia należy do najoryginalniejszych reżyserów europejskich, a styl jego słodko-gorzkich komediodramatów spod znaku Pieśni z drugiego piętra rozpoznawalny jest na pierwszy rzut oka.Ostatni pełnometrażowy film Szweda, Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu, zdobył Złotego Lwa w kategorii najlepszy film na 72. MFF w Wenecji.
W latach 1975-1999 Andersson tworzył głównie filmy reklamowe, m.in. dla Air France, Lotto, Volvo, Citroëna. Swój pierwszy film reklamowy Andersson stworzył dla Mum już w 1969 r. Od tego czasu wyreżyserował ponad 300 reklam na całym świecie, kilka z nich wyróżniono nagrodami. Przykładami są reklamy dla: Gevalia&Trygg Hansa (lata 70.); Fazer, Estrella&Lotto (lata 80.), Arla, Air France & Citroen (lata 90.); Posten, Felix&Aftonbladet (lata 2000.). Reżyser ma na swoim koncie także spoty społeczne, których prowokacyjna forma wywoływała tyle samo entuzjazmu, co dezaprobaty. Zadziwiające, że już przy realizacji owych szczególnych, często jedynie kilkunastosekundowych miniatur na zlecenie, Anderssonowi udało się pozostać wiernym wypracowanej przez siebie estetyce smutnej groteski, której ukoronowanie stanowią ostatnie filmy pełnometrażowe Szweda. Reklamy Anderssona są niczym szkice, które zachowując główne rysy końcowego dzieła, wyróżniają się dodatkowo wyjątkową subtelnością oraz, co rzadkie w przypadku filmów reklamowych, nienachalnością przekazu. MFF Etiuda & Anima pokaże wybór z bogatego zbioru z lat 1977-2014.
Reklamy Roya Anderssona
Rotunda (górna sala)
28 listopada (sobota), godz. 18.30