Zapraszamy do Muzeum Narodowego w Krakowie na pokaz filmów Polskiej Szkoły Animacji – następne pokolenia, pt. „Animacja jest sztuką plastyczną”, w którym zaprezentowani zostaną laureaci MFF Etiuda&Anima 2017. Projekcja odbędzie się 05.10.2018 (piątek) o godz. 18.45 w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie w Sali „U Samurajów”. Słowo wstępne wygłosi Dyrektor Artystyczny MFF Etiuda&Anima dr Bogusław Zmudziński.
Kadr z animacji "Dziwny przypadek"
Animacja jest sztuką plastyczną
Polska Szkoła Animacji – następne pokolenia
Laureaci MFF Etiuda&Anima 2017
Projekcja filmowa, 92’
Słowo wstępne – Dyr. Artystyczny MFF Etiuda&Anima dr Bogusław Zmudziński
Czy animacja artystyczna bliższa jest tradycji filmu jako sztuki ruchomych obrazów, czy osiągnięciom sztuk plastycznych? Na pytanie: związek z którą z tych tradycji lepiej charakteryzuje twórczość w tej dziedzinie, w oryginalny sposób odpowiadają współcześni polscy artyści. Kolejne pokolenie twórców pozostaje wierne nurtowi zainicjowanemu przez Jana Lenicę i Waleriana Borowczyka – osiągnięciom polskiej szkoły animacji lat 50. – 70., która z kolei zawdzięcza tak wiele cenionej na całym świecie polskiej szkole plakatu. Świadczy o tym prezentowany przez organizatorów Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima nowy zestaw filmów – laureatów 24. edycji festiwalu z 2017 r., który będzie można zobaczyć w Muzeum Narodowym w Krakowie na kilka tygodni przed kolejną edycją Etiuda&Anima, zaplanowaną na 20 – 25 listopada 2018 r.
Muzeum Narodowe w Krakowie, Gmach Główny, al. 3 Maja 1
Sala "U Samurajów"
godz.18:45
Link do wydarzenia:
http://mnk.pl/aktualnosci/swieto-mnk-2018
Program projekcji:
O, Matko! / Oh Mother (2017, 12’15’’), real./dir., scen./sc. Paulina Ziółkowska, muz/mus. Tomasz Opałka, prod. Fumi Studio.
Matka i syn wciąż zamieniają się rolami, raz to matka pełni swą prawdziwą funkcję, innym razem syn dorośleje i opiekuje się nagle zdziecinniałą matką. Układ działa bez zarzutu do czasu, kiedy chłopak decyduje się wyrwać spod spódnicy nadopiekuńczej rodzicielki i zacząć samodzielne życie. Złoty Jabberwocky – Grand Prix konkursu ANIMA – MFF Etiuda&Anima 2017.
Paulina Ziółkowska, ur. 1988 r. – studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim i grafikę na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, aktualnie zaś animację w Szkole Filmowej w Łodzi. Jej profesjonalny film O, Matko! zdobył liczne nagrody na krajowych i międzynarodowych festiwalach.
Kadr z animacji "Figury niemożliwe i inne historie II"
Figury niemożliwe i inne historie II / Impossible Figures and Other Stories II (2016, 14’52’’) real./dir., scen./sc. Marta Pajek, muz./mus. Michelle Gurevich, prod. Animoon.
Bohaterka jest kobietą, która w codziennej bieganinie potyka się i przewraca. Kiedy wstaje, odkrywa, że jej dom posiada nieoczekiwane właściwości – zbudowany jest z paradoksów i wypełniony iluzjami. Film jest drugą częścią tryptyku Figury niemożliwe i inne historie, inspirowanego koncepcją figury niemożliwej – takiej, którą można narysować zgodnie z zasadami perspektywy, ale nie można jej skonstruować. Złoty Żmij – Grand Prix konkursu ANIMA.PL – MFF Etiuda&Anima 2017.
Marta Pajek, ur. 1982 r. – absolwentka Pracowni Filmu Animowanego ASP w Krakowie, realizatorka filmów animowanych, zajmuje się również sztuką wideo i sztukami plastycznymi. Obok prof. J. Kuci uczyła się również u estońskiego mistrza Priita Pärna. Najnowsza część jej tryptyku Figury niemożliwe i inne historie III została zakwalifikowana do konkursu krótkometrażowego festiwalu w Cannes 2018.
Dziwny przypadek/Strange Case (2017, 13’30’’), real./dir., scen./sc. Zbigniew Czapla, muz./music Marcin Oleś, Bartłomiej Oleś, prod. Warsztat Filmowy
Surrealistyczna podróż w głąb świadomości. Pulsujący strumień obrazów, refleksji i wspomnień. Sekwencja osobistych doświadczeń bohatera i echo pamięci zbiorowej. Srebrny Żmij. Konkurs ANIMA.PL – MFF Etiuda&Anima 2017.
Zbigniew Czapla, ur. 1972 r. – absolwent Pracowni Filmu Animowanego ASP w Krakowie, studiował również w Visuelle Kommunikation HfG Offenbach/Main, animator, malarz, grafik, scenarzysta i realizator eksperymentalnych filmów animowanych. Debiutował filmem Rytuał, brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych z dziedziny malarstwa i grafiki w kraju i za granicą. Nagradzany na krajowych i międzynarodowych festiwalach. Aktualnie jest przewodniczącym grupy ASIFA Poland.
Pan Maluśkiewicz i wieloryb/Mr Miniscule and the Whale (2016, 9’) , real./dir. Andrzej Gosieniecki, scen./sc. Andrzej Gosieniecki, Hieronim Neumann, muz./music Włodzimierz Korcz, prod. Studio Mansarda.
Pan Maluśkiewicz i wieloryb jest autorskim filmem animowanym, zrealizowanym na podstawie jednego z najbardziej znanych wierszy Juliana Tuwima. Wielka wyprawa Pana Maluśkiewicza staje się pretekstem do opowieści filozoficznej o małym człowieku, który pragnie zmierzyć się z niepojmowalnym ogromem. Opowieść prowadzi ballada w znakomitej kompozycji i wykonaniu Włodzimierza Korcza. Brązowy Żmij. Konkurs ANIMA.PL – MFF Etiuda&Anima 2017.
Andrzej Gosieniecki, ur. 1973 r. – reżyser filmów animowanych, reklam i czołówek, scenograf i artysta plastyk, absolwent Pracowni Filmu Animowanego ASP w Poznaniu, uczeń prof. Hieronima Neumanna. Umiejętnie łączy realizację filmów autorskich (Słoneczne miasteczko, Studnia) z twórczością dla dzieci w ramach serii „Baśnie i bajki polskie”. Zwieńczeniem tych umiejętności jest zrealizowany dla widza w każdym wieku film Pan Maluśkiewicz…
Pies Schroedingera/Schroedinger’s Dog (2016, 8’50’’), real./dir., scen./sc. Natalia Krawczuk, muz./music W.A. Mozart, prod. Łódzka Szkoła Filmowa.
Krótka historia pewnego pana, pani, ich psa i kanapy. Dni upływają im na drzemkach i pozornej nudzie. Wszystko się jednak zmieni, gdy ich pupil niespodziewanie zniknie. Próba refleksji na temat tego, jak jednocześnie proste i skomplikowane mogą być ludzkie relacje, oraz o tym, że żyjąc obok drugiej osoby możemy czuć się samotni. Specjalny Złoty Żmij dla najlepszej etiudy studenckiej. Konkurs ANIMA.PL – MFF Etiuda&Anima 2017
Natalia Krawczuk – absolwentka etnologii i antropologii kultury na Uniwersytecie Warszawskim, aktualnie studiuje animację w Łódzkiej Szkole Filmowej. Zrealizowała etiudy Ping Pong, Kapitan, Płoty i nagradzany film Pies Schroedingera.
Superrzecz/Super Film (2016, 5’28’’), real./dir., scen./sc. Piotr Kabat, prod. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Film zainspirowany współczesną kulturą masową. Jest on swego rodzaju hołdem dla epickich filmów amerykańskich, telewizyjnych seriali i kreskówek z drugiej połowy XX wieku. Akcja dzieje się w notatniku artysty, gdzie zderzają się opozycyjne światy niechlujnych rysunków i bazgrołów, efektów specjalnych, hollywoodzkich filmów, plam malarskich oraz znanych korporacyjnych logotypów. Wszystko zebrane w całość dąży do nieuniknionej autodestrukcji, odsłaniając zupełnie nową i znacznie potężniejszą rzeczywistość. Wyróżnienie Honorowe. Konkurs ANIMA.PL – MFF Etiuda&Anima 2017.
Piotr Kabat – absolwent animacji Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Ukształtowany przez kulturę masową i popularną, zwłaszcza amerykańską, przełomu wieków. Rysował, malował, realizował klipy rowerowe i narciarskie (Evolution 2008), wideoklipy (Ńemy – Serce do bicia). Filmem Superrzecz zaistniał w środowisku festiwali filmowych.
Wieczór/Evenig (2016, 2’30’’), real./dir., scen./sc. Izabela Plucińska, muz./music Andrea Martignoni, prod. Clay Traces
Wieczór to trzecia część trylogii Izabeli Plucińskiej. Film pokazuje skrajne emocje kłócącej się pary małżeńskiej. Z okna wypadają telewizor, krzesła, stół, filiżanki, kwiaty, zdjęcia, na końcu zburzone zostają ściany mieszkania. Wyróżnienie Honorowe. Konkurs ANIMA.PL – MFF Etiuda&Anima 2017.
Izabela Plucińska, ur. 1974 r. – absolwentka ASP w Łodzi i tamtejszej Szkoły Filmowej, studiowała również w Niemczech w HFF im. Konrada Wolfa w Poczdamie – Babelsbergu, aktywna w obszarze sztuk plastycznych i przede wszystkim animacji z wykorzystaniem plasteliny jako głównego tworzywa. Mieszka i pracuje w Berlinie.
Kadr z animacji "O Jezu"
O Jezu/ Oh Jesus , (2017, 3’48’’) , real./dir., scen./sc. Betina Bożek, muz./music Kaja Szwarnóg, prod. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Bohaterami filmu są zwykli ludzie, targani wewnętrznymi namiętnościami, nieporadni w wyrażaniu uczuć, ciągle oczekujący na to prawdziwe „wielkie spełnienie”. Spędzając czas na zwykłych niepotrzebnych zajęciach, rozpływają się w codziennym niebycie targani emocjami i potrzebą miłości. Muzyka gra, bohaterowie toną w emocjach i rozlanych drinkach, a orkiestra próbuje nadać ton. Jednak wielka nieudolność wydaje się być nie do przezwyciężenia. O Jezu… Nagroda publiczności. Konkurs ANIMA.PL – MFF Etiuda&Anima 2017
Betina Bożek, ur. 1993 r. – studentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, aktywna na polu projektowania graficznego, malarstwa, fotografii, animacji artystycznej oraz rękodzieła. Laureatka konkursów międzynarodowych i festiwali filmowych.
Winda/The Elevator (2017, 18’20’’), real./dir.,scen./sc. Hieronim Neumann, muz./music Krzesimir Dębski, prod. Studio Mansarda
Kolejny film zrealizowany przez Hieronima Neumanna, którego akcja rozgrywa się w bloku, a dokładnie na klatce schodowej z windą. Ćwiczenie formalne i zarazem skondensowany obraz współczesnego życia w ograniczonej przestrzeni, niegdyś określanej mianem blokowiska, a dzisiaj, z niejakim przekąsem, apartamentowcem. Jak podkreśla to autor: „Zanurzeni w transie dyktowanym monotonnym ruchem windy kontemplujemy codzienną bieganinę i związane z nią absurd, banał i przypadek”. Film inauguracyjny. MFF Etiuda&Anima 2017.
Hieronim Neumann, ur. 1948 r. – absolwent poznańskiej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, twórca filmów animowanych i kombinowanych, pedagog. W pierwszym okresie pozostawał pod silnym wpływem Z. Rybczyńskiego, z którym współpracował. Oprócz filmów w pełni autorskich realizuje również na zamówienie filmy do arcydzieł muzyki klasycznej.