Niewiele osób wie, że Epoka lodowcowa 2 (2002) czy Rio (2011) – animacje cieszące się ogromną popularnością, zarówno wśród dzieci jak i dorosłych – powstały właśnie w Ameryce Południowej, a historia tej sztuki na słonecznym kontynencie sięga początków XX wieku.
Tegoroczna edycja festiwalu Etiuda&Anima będzie okazją do wyjątkowego spotkania z brazylijską oraz kolumbijską animacją. Brazylia jest krajem, który znajduje się w czołówce światowej animacji, choć widzowie europejscy rzadko są tego świadomi. Początki animacji w krainie samby sięgają prawie 100 lat. W 1917 roku Alvaro Marins stworzył krótkometrażowy film animowany The Kaiser. To jego powstanie wyznaczyło nowy kierunek zainteresowań brazylijskich twórców. Dokonań brazylijskich animatorów nie można pominąć. Zarówno kiedyś jak i obecnie są doceniane na konkursach, festiwalach czy przeglądach. Na mapie animacji światowej coraz większe znaczenie zaczyna też odgrywać Kolumbia. W dwóch blokach – profesjonalnym i studenckim – zaprezentujemy panoramę kolumbijskiej animacji ostatnich lat.
Wiek animacji w Brazylii
Dokument Eduardo Calveta Pomiędzy klatkami. Sztuka brazylijskiej animacji / Between Frames. The Art of Brazylian Animation jest hołdem złożonym wszystkich twórcom, którzy przyczynili się do rozwoju animacji w Brazylii. Oglądając film, poznajemy pasjonującą i dotąd nieznaną szerszemu gronu historię. W Between Frames... mamy również okazję zobaczyć i usłyszeć wielu brazylijskich animatorów, m.in. Carlosa Saldanhę (Epoka lodowcowa 2 i Rio), Mauricia de Sousę (Monica’s Gang), Andresa Liebana (My Big Big Friend) i Célię Catundę (Fishtronaut).
Film zawiera rekonstrukcję zachowanego fragmentu The Kaiser. Jest to ukłon ośmiu animatorów w stronę ojca animacji w Ameryce Południowej – Alvaro Marinsa. W dokumencie Calveta pojawią się także inne stare animacje, jak The Adventures of Virgulino (1930), Amazon Symphony (1951) i Piconzé (1971) oraz najnowsze produkcje – kreskówki Fishtronaut i My Big Big Friend, które podbiły serca dzieci na całym świecie.
Between Frames... był pokazywany na licznych festiwalach na całym świecie, m.in.: Anima Mundi w Brazylii, Annecy International Animated Film Festiwal we Francji, Palm Beach Film Festival w Stanach Zjednoczonych, Animation Film Festival w Holandii. Zdobył wiele nagród i wyróżnień. Twórcy dokumentu zapewniają: „Obiecujemy, że już nigdy więcej nie będziecie mieli szansy zobaczyć brazylijskiej animacji ukazanej w ten sposób”.
Pomiędzy klatkami. Sztuka brazylijskiej animacji / Between Frames. The Art of Brazylian Animation (reż. Eduardo Calvet, Brazylia 2013, 99’)
Małopolski Ogród Sztuki (mała sala)
24 listopada (wtorek), godz. 17.00
Kolumbia dochodzi do głosu
Historia animacji kolumbijskiej jest niedługa, ale jej rozwój nastąpił szybko i bardzo intensywnie. Początkowo kolumbijskie animacje, wzorowane na produkcjach amerykańskich, powstawały w celach czysto rozrywkowych. Wkrótce zaczęto tworzyć także i animację artystyczną Od kilkunastu lat w Kolumbii powstają niezwykle interesujące animacje autorskie, które charakteryzuje oryginalny, swoisty styl. Łączy je jedno – niepowtarzalny klimat. Oglądając je, widz może poczuć się niepewnie, gdyż cechuje je niepokojący nastrój, który wyraża się nie tylko poprzez zachowanie postaci, ale również kolor i teksturę obrazu, nierzadko próbujące wyrazić abstrakcyjne idee.
Podczas tegorocznej edycji Etiudy&Animy widzowie będą mieli okazję zapoznać się zarówno z profesjonalną produkcją, jak i najciekawszymi reprezentantami studenckiej twórczości.
Studenckie animacje z Kolumbii
Małopolski Ogród Sztuki (duża sala)
26 listopada (czwartek), godz. 15.30
Profesjonalne animacje z Kolumbii
Małopolski Ogród Sztuki (mała sala)
27 listopada (piątek), godzina 18:00