Dotarliśmy do półmetka konkursu ETIUDA, co nie oznacza, że emocje opadną, wręcz przeciwnie – młodzi filmowcy są przecież niezgłębioną kopalnią odświeżającej kreatywności. Nie boją się brać na warsztat ani makro-, ani mikrokosmosu.
Oczy świata skierowane są dziś na punkty graniczące z targanym wojnami Bliskim Wschodem. Jednym z nich jest Lampedusa, w której duszę zaglądają Uporczywe sny łączące technikę dokumentu z animacją. O pokłosiu innych wydarzeń wstrząsających Europą opowiada także Spacer poruszający delikatną kwestię życia po dezercji z Donbasu. Meksykański P*dzio zabiera natomiast głos w niemniej ważnej kwestii, jaką jest proces dojrzewania nastoletniego geja do bycia sobą. Pomiędzy intymnością a społecznym zaangażowaniem sytuuje się film Śmierć i dziewczyna, który przywraca historii malarkę Charlotte Salomon za pomocą jej obrazów i prywatnych zdjęć.
Młodym twórcom nieobca jest jednak estetyka prywatności. W Gdy mama jest smutna, wszyscy są smutni reżyserka poddaje wiwisekcji kobiecą część swojego drzewa genealogicznego i poszukuje swojego związku z nią. Dotyk wolności pokazuje, że pod twardymi i zabrudzonymi twarzami górników kryje się czyste pragnienie wolności. O tym, co niewidoczne opowiada również Równowaga, która odkrywa bolesną prawdę zawartą w prowizorycznej czynności jaką jest jazda na karuzeli. Istotność codziennych czynności ukazana jest także w poświęconemu relacji ojca z synem Między niebem a morzem.
Prezentowane etiudy pokazują, że młodzi reżyserzy potrafią nie tylko autotematycznie patrzeć w głąb siebie, ale także poddawać rozważaniu bieżące, często trudne wydarzenia. Wszystkie z nich jednak łączy bezbłędna zdolność budowania przekonujących światów i nieczęsto spotykana delikatność w opowiadaniu o nich.
V PROJEKCJA ETIUDA: 26 listopada (czwartek), godz.17.00, Rotunda (duża sala)
VI PROJEKCJA ETIUDA: 26 listopada (czwartek), godz. 21.00, Rotunda (duża sala)
VII PROJEKCJA ETIUDA: 27 listopada (piątek), godzi. 16.00, Rotunda (duża sala)