Uri Kranot, izraelski artysta, który jest wykładowcą i opiekunem merytorycznym w AniDox:Lab – programu wspierającego twórców w realizacji animowanego dokumentu, w Małopolskim Ogrodzie Sztuki zaprezentuje przegląd najciekawszych animowanych dokumentów z ostatnich lat. Zobaczymy m.in. Leżąc nago Paula Busha, Rozkładówkę Ellie Lang, Poronienie Asy Sandzen, Marcela, króla Tervuren Toma Schroedera.
Animowane filmy dokumentalne towarzyszą nam już od prawie wieku. Pierwszym filmem noszącym to miano był film Winsora McCaya Zatopienie Lusitanii (The Sinking of the Lusitania, 1918), ale to Persepolis oraz Walc z Baszirem (Waltz with Bashir) z początku XXI wieku zaznaczyły ożywienie tego gatunku, inspirując powstanie wielu animowanych filmów dokumentalnych w kolejnych latach. W tym czasie obserwowaliśmy, w jaki sposób animacja rozszerza granice gatunku filmu dokumentalnego, wnosząc nowe narzędzia wizualnej ekspresji wraz z niekończącymi się możliwościami opowiadania historii.
Kadr z filmu "Marcel, król Tervuren"
Patrząc na to, co zostało już dokonane i co obecnie dzieje się w tej dziedzinie, trudno jest definitywnie określić, jakie czynniki decydują o tym, że film jest animowanym dokumentem. Niektórzy wykorzystują oryginalną ścieżkę dźwiękową, inni włączają rzeczywisty materiał filmowy, a jeszcze inni wymyślają każdy aspekt produkcji. Jednym elementem łączącym ich wszystkich jest „ziarno prawdy” – poczucie, że coś w danej historii jest prawdziwe. Manipulacja – tak, oczywiście, lecz równocześnie opowiadanie historii, która choć do pewnego stopnia jest prawdziwa.
Od ogólnego do osobistego, od szerokiej perspektywy na świat do perspektywy wąskiej i intymnej – zbiór animowanych dokumentów prezentowany na festiwalu Etiuda&Anima w 2016 roku oferuje prawdziwy przegląd aktualnych prądów w dokumencie i animacji.
Uri Kranot
Anidocs – Uri Kranot prezentuje animowane dokumenty
Gość Specjalny – Uri Kranot
26 listopada (sobota), 20.15
Małopolski Ogród Sztuki – Duża Sala