Artystki wysłuchała Katarzyna Surmacz.
Celem projektu jest zwrócenie uwagi na młode artystki kształcące się w Pracowni Filmu Animowanego Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Pragniemy podkreślić ogromną różnicę jaka panuje w branży animacji w porównaniu z ubiegłym wiekiem, gdzie zdecydowanie dominowali mężczyźni. Pokażemy ogromną rolę kobiet w świecie animacji oraz kolosalną różnicę w tematyce oraz proporcjach płci od czasów PRL-u. Obecnie to najciekawsze filmy, o dotychczas niespotykanym w polskiej animacji ani polskim filmie profilu, który można określić jako feministyczny, a w każdym razie – jako realizowany z kobiecego punktu widzenia. To głównie kobiety kreują wrażliwość odbiorcy na świat, pojawiają się w ich filmach zupełnie inne tematy dotyczące właśnie niuansów życia kobiet oraz kobiecego ciała.
W roku 2022 nagraliśmy jedną notację z tego cyklu, której bohaterką jest Wiola Sowa. Notacja spotkała się z niezwykle ciepłym przyjęciem wśród widzów 29. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima.
Do udziału w kolejnych dwóch notacjach z tej serii zaprosiliśmy krakowskie artystki młode polskie twórczynie animacji Martę Pajek oraz Ewę Borysewicz.
Reżyserka filmów animowanych,rysowniczka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Urodziła się w 1982 roku w Kielcach. Na Akademii Sztuk Pięknych specjalizowała się w filmie animowanym pod opieką prof. Jerzego Kuci. W ramach stypendium odbyła również staż w Turku Arts Academy w Finlandii, pod kierunkiem wybitnego estońskiego twórcy Priita Pärna. Reżyserka w swoim dorobku ma animacje: Po Jabłkach (2004), Za ścianą (2005) oraz wielokrotnie nagradzaną Snępowinę (2011). Jedna z części jej tryptyku Figury niemożliwe i inne historie II zadebiutował w Cannes w 2018 roku i odniósł natychmiastowy sukces, zdobywając uznanie krytyków oraz otrzymał ponad 20 nagród, w tym Grand Prix na Festiwalu Animacji w Stuttgarcie i Festiwalu Animacji GLAS. Najnowszy film Marty Figury niemożliwe i inne historie I (2021), pierwsza i zarazem ostatnia część trylogii, jest koprodukcją Animoon i National Film Board of Canada. Styl Marty kształtuje zainteresowanie sztuką, tańcem, psychologią, duchowością i ludzkimi przeżyciami. Jej filmy mają formę dzieł otwartych, w których reżyserka pozostawia odbiorcy bardzo szeroką przestrzeń interpretacyjną. Filmowy język poprzez swoją sensulność budzi emocje widzów, a jednocześnie zmusza do poszukiwania własnych sensów, treści i światów.